Srdcom mimoriadne aktívneho AMAVET klubu č. 972 v Divíne je Ludmila Štupáková. O pár dní to bude rok, čo sme v rámci projektu Podaj notebook ďalej! vyexpedovali do ich AMAVET klubovne kompletné počítačové zostavy. Ujali sa repasované počítače, alebo čakajú niekde v kúte? Aký bol ich ďalší osud? Bola som zvedavá, chcela som vedieť viac, preto som zdvihla telefón. Zaznelo veľa inšpiratívnych myšlienok, o ktoré sa chcem podeliť.
- Ludka, o pár dní to bude rok, čo sme do Divína vyexpedovali 23 PC zostáv, aby si mohla naplniť svoj sen, svoju víziu – učiť deti bežnej, nielen počítačovej gramotnosti, ale aj počítačovú grafiku. Tvoja umelecká duša sa jednoducho nezaprie. Čo sa odvtedy udialo?
Počítače fungujú, naša počítačová AMAVET klubovňa je naplno vyťažená. Pár mesiacov síce trvalo, kým sme do miestnosti dostali internetové pripojenie. Už sme na kábli a dávno všetko riadne frčí.
- Z toho som nadšená! Akým aktivitám sa v klubovni venuješ najviac?
Robím s deťmi kurzy počítačovej grafiky, fotokurzy, aj videokurzy. Fotokurzy majú vždy nejaké zameranie. Napríklad na detail, na históriu, na prírodu, na fotenie hviezd, meteorických rojov… Dokonca sa deťom podarilo odfotiť súhvezdie Andromeda a hmlovinu Severná Amerika. Stihli sme už zorganizovať aj fotosúťaž o najkrajšiu fotografiu. V rámci rovesníckeho vzdelávania po náučnom chodníku Po stopách divínskych studničiek sme chceli zamerať pozornosť detí na detail. O tom bola súťaž. Aby cez objektív vnímali detaily, drobnosti, ktoré bežne prehliadnu – salamandru, pavúčika, listy stromov, slimáka… Všetko čo sa deti na fotokrúžku naučia, hneď aj využívajú v praxi. Vyrábajú krátke videá a fotodokumentáciu zo všetkých našich aktivít. A nielen to. Tak napríklad, navrhli informačné panely pre už spomínaný náučný chodník Po stopách divínskych studničiek. Deti samé vytvárajú diplomy na súťaže, plagáty, odznaky, propagačné materiály, magnetky… Je toho veľa. Staršie deti robia na počítačoch modely pre 3D tlač. Na našej stránke si to môžeš všetko pozrieť. Organizujeme aj vedecko-umelecké dielne, kde deti prepájajú umenie s vedou, učia sa využívať rôzne techniky. Filmári okrem krátkych filmov z našich podujatí robili aj videá o Divíne. Dokumentovali históriu, aj súčasnosť. Nič z toho, čo deti vytvoria, neostáva “pod zámkom”, všetko je využité a dostupné všetkým deťom v škole. Máme svoj fotokútik, ktorý dokumentuje všetky zážitky z diania v AMAVET klube, čo ostatné deti motivuje.
- Maroš z AMAVET klubu 959 kdesi vykutral staršiu, ale plne funkčnú zrkadlovku. Vidím, že asi nájde svoje uplatnenie.
To určite! Ďakujem krásne. Zrkadlovke sa veľmi poteším. Foťáky máme len dva a detí veľa (smiech). Deti už takmer nepoznajú prácu so zrkadlovkou. A pritom je to tak krásna vec. Veľmi sa teším. Fotenie na mobil je niečo úplne iné. To už vedia. Mobil fotku vylepšuje, výsledná fotka nie je reálny obraz toho, čo videli a v akých svetelných podmienkach fotili. Fotenie na fotoaparát a zvlášť na zrkadlovku je úplne čosi iné. Je to náročnejšie, o to viac sa cení výsledok.
- Práca so zrkadlovkou vyžaduje aj vedomosti z fyziky. Treba niečo vedieť o svetle, o práci s ním, o šošovkách a ich sústavách. Nepriamo tak vedieš deti cez umenie k vede. Alebo cez vedu k umeniu?
Umenie a veda, to je len iný pohľad na svet. Práve pohľad cez objektív nám umožňuje vidieť to, čo bežne oko nevidí. Deti musia pri fotografovaní premýšľať trochu inak. Iný pohľad na svet nás privádza k novým myšlienkam. Hlavným cieľom je nekopírovať, ale tvoriť.
- Každý vnímame svet okolo nás trochu inak, takže sa v konečnom dôsledku deti navzájom obohacujú.
Určite. Táto pozitívna konfrontácia je prínosná a obohacujúca pre všetkých.
- Agentúra Diorama, ktorú poznáš zo súťaže Junior Internet, nám na jeseň darovala skvelé notebooky, na ktorých donedávna pracovali jej kreatívci. Sú to kúsky, ktoré sú svojou konfiguráciou vhodné pre mladé kreatívne duše. Využiješ ich?
Určite! Také čosi sa nám veľmi zíde. Na krúžok máme v popoludňajších hodinách k dispozícii len 2 hodiny, potom sa škola zatvára. Za ten čas deti niečo stihnú, obyčajne však svoju prácu nedokončia. Počítačová grafika je časovo náročná, takto budú môcť pracovať na svojich prácach aj doma a cez víkendy. Hlavne keď potrebujú finišovať pred podujatiami, súťažami alebo pred prijímačkami na strednú školu. Zopár notebookov by sa nám určite zišlo. Do budúceho roka by sme veľmi radi získali aj väčší grafický tablet, ale aj to ide do peňazí. Uvidíme, čo sa podarí. K umeleckej tvorbe je to však dôležitý pracovný nástroj.
- Tomu rozumiem a verím, že sa nám spoločne čosi podarí. Keď tak premýšľam… bolo by to viac ako symbolické, kruh sa uzavrie. Diorama plná kreatívcov nám darovala notebooky, posúvame ich nádejným malým kreatívcom do Divína, ktorí vďaka nim budú rozvíjať svoj talent a možno sa raz zaradia medzi súťažiacich v Junior Internete, kde zástupcovia Dioramy sú v porote. Takže dostanú aj cennú spätnú väzbu na svoju tvorbu. Máš takéto talenty?
Mám. Jednoznačne. Umelecké. Majú obrovský talent. Jedno dieťa už študuje na ŠUP-ke. Momentálne mám ďalšie dve deti, ktoré sa na prijímačky na ŠUP-ku pripravujú.
- Vidím, že kombinácia fotoaparát – počítač – monitor má v tvojich rukách veľmi široké využitie. Ak niektoré z detí získajú vďaka fotografii celoživotného koníčka, ktorý mu bude v živote spoľahlivou psychohygienou, má naše úsilie zmysel. Deti
Nejde len o psychohygienu! Naše deti už chodia fotografovať všetky školské akcie, pretože robia lepšie fotografie, ako robil oficiálny fotograf. Pre deti to je veľká pocta. Uvedomujú si zrazu svoju hodnotu, začínajú objavovať a vidieť svoje nadanie. Stúpa ich vnútorná seba hodnota. Možno sa fotografovaním niektoré z nich raz začnú živiť.
A vrátim sa späť na začiatok. Aby sme toto všetko mohli robiť, potrebujeme počítače, notebooky a grafické tablety. Za všetko, čo sme dostali do daru veľmi ďakujeme.
- Ak by si mala zhodnotiť, čo je momentálne medzi deťmi u vás vašim najväčším “ťahákom”?
(nadšenie v hlase sa ešte viac vystupňovalo) Aktuálne sú to jednoznačne tematické únikové miestnosti. Tvoria ich 13-ročné deti. Určené sú pre všetky ročníky našej základnej školy, ale aj my učitelia sme sa v nich poriadne zabavili. Deti pri ich tvorbe musia kreatívne myslieť a tvoria vlastnými rukami, zároveň prehlbujú svoje vedomosti z danej oblasti vedy. To isté platí aj pre deti, ktoré prídu ako účastníci. Zatiaľ máme jednu únikovú miestnosť o jazykoch a jednu o kolobehu vody v prírode. Na to všetko využívame počítače, ktoré sme od vás dostali. Únikové miestnosti sú aj výborný spôsob rovesníckeho vzdelávania. Všetky deti v skupine sú zapojené do hľadania riešenia. Deti sú pri hľadaní riešení úloh a hľadaní indícií stále v akcii. Zaujíma ich to, lebo veci vidia v súvislostiach a zapamätajú si tak oveľa viac, ako “v lavici, s rukami za chrbtom”.
- Hm… a stačí tak málo. Ty komunikuješ svoje potreby, my možnosti. Vďaka tomu sa spoločne darí realizovať krásne veci a cielene posúvať deti vpred.
Ľudka, ďakujem Ti za výživný predvianočný rozhovor a želám veľa radosti z práce s mladými kreatívcami.
Ak ste sa dočítali až sem, a viete o funkčnom vyradenom grafickom tablete alebo o adeptovi na vyradenie, dajte nám prosím vedieť. Ak deťom život nezmení radikálne, určite im ho výrazne ovplyvní.
Čo ešte dodať?
Srdečne sa chcem poďakovať všetkým darcom, ktorí nám techniku darovali. Osobne je mi ľúto, že drvivá väčšina z nich ostáva v anonymite. Rovnako patrí poďakovanie Marošovi Blažekovi, ktorý má v našom klube pod palcom repasovanie darovanej techniky.
Krásny deň Vám všetkým praje
Anna Kravárová, AMAVET klub 959 Bratislava